Sunday, March 7, 2010

gemok?apa dosanye.....

gemok seringkali mjadi psoalan..knape?apa dosanye mjadi seorang yg sehat..?chubby..?gemok..?n etc...aku tak paham knapa msyarakat sering memandang rendah kpd insan yg lebih berisi..biarlah beliau..beliau slesa begitu..skurang2nye...org yg berisi punyai isi dr mreka yg lgsung takde isi..cantikke..?aik..asal aku lak yg emo tbe2..?hurmm..aku dulu..penah terasa betapa hinanye mjadi gemok..dulu..lama dulu..masa tu aku standard 6...skolah rendah lagi..aku jd gemok sbb aku masuk ospital sbulan lamanye..doc sik suh aku makan je..dan aku kecik lagi waktu tu..aku tak penah tau dan sedar..risikonye..kalau makan byk..plus ari2 masuk air bbotol2..aku leh jadi gemok..maka..akhirnye..wujudlah sjarah itam lam idup aku..apabila aku mjadi seorang yg gemok...hari yg aku lalui sgguh perit..dn sgguh derita..aku dpggirkan..mereka pggil aku mek bok smata2 sbb aku gemok..korg dluar sana patutnye tahu..mghina org krn kekuranga fizikalnye..akn mnyebabkan..org tu tluka smpai bila2..itulah yg aku rasakan..aku mrayu2 mau tukar skolah..tp maa tak kasik..upsr da dekat..maa ckp..mngalah tandanya kalah..jd aku btahan..smpai aku habes exam..bila result sudah kluar..kputusan mngizinkan aku utk ke sek yg lebih baik dan aku tekad utk tak bsama sorg pun dak2 kls lama aku..aku harus cari sahabat baru...

guess what..?oleh dsbbkan family aku bkn genetik yg besar2..maka..ktika aku brusia 13thn (form 1) dgn sndirinye badan aku susut..Allah telah mberikan satu kemanisan apabila aku bsabar..tp rasa thina suatu ktika dahulu mbuatkan aku mbesar sbg seorg yg sgt low self esteem...mgkin org ssh nk paham..tp itu lah yg aku lalui..

jadi knapa kita harus hina mereka..knapa mesti pndang gemok ke..kurus ke..cantik itukan subjektif kpd mata yg mmandang..bdosa sesama manusia lg sukar utk kita tahu whether dia sudah maafkn kita atau tidak..jgn hina org pd kekurangan dirinye..Allah jdkan kita smuanya cantik dan sempurna..cuma tidak sempurna dmata manusia..

cukup terluka bila dhina dan dherdik..aku faham...sekian..

p/s..bak kata afdlin shauki.."im fat..u r ugly..but i can diet "..hoho~=))

No comments: