Monday, June 20, 2011

MAMA

assalamualaikum...hurmmm..aku mmg camni..nk kata spesis biskut chipsmore tapi rasa2nya manusia..sbb ada 2 mata..2 tlinga..hehe..tp ni lah aku..kejap ada..kejap takde..biarpun begitu..ambo masih lg ore yg samo..haha..ari sero supo nok kecek kelate..slain dr bukan lg bgelar seorang guru...aku dgn jayanya mengorak langkah menjadi seorang sales n marketing executive..hoho..apa bran..?itulah khidupan..smua yg blaku pasti dluar jangkaan..dn baru2 ni mmg banyak benda dluar jangkaan aku..tp aku tetap bersyukur dgn sgala apa yg telah Allah atur dan rencanakan utk hidup aku...dn mlm ni..aku rasa sgt rindu pd seseorang."mama"..mana mama dah pegi..puas aku cari mama..kini menemui jalan buntu..smoga mama sentiasa berada dibawah lindunganNYA...smoga masih ada pertemuan utk aku dan mama...smoga Allah memudahkan segala pencarianku..Amin..T.T

Tuesday, May 17, 2011

1 hari lagi..!

assalamualaikum..hari ini hari rabu..heee..tggal sehari lagi..aku akan maninggalkan smk PIntu Geng..tp hari aku ponteng..hari ni aku tak pegi skolah..hoho..kenapa..?sakit gg punya pasal..geraham bongsu menyerang..terpaksa menyahkan beliau dr landasan gusi ku..hasilnya..gusi blubang sedalam perigi blakang rumah aku..besar jugak si bongsu ni..sakit tak tkira2..bdenyut2..hadoiii..moga sakit ni mbantu aku menghapus dosa-dosa lalu..Amin..kpd anak2 didik ku kat smk Pintu Geng..slamat tggal ye smua..smoga mjadi insan cemerlang suatu hari nnt..:)
aku pulak..kena pk plan baru la nk mengisi kekosongan masa sementara nk konvo dan posting..semalam sempena wesak day..aku da kuar meronda2 mencari kerja..pagi2 siapkan resume..fotostat smua sijil2 ..dan memulakan langkah mencari keje..nk kne cari rumah sewa lagi..sbb nnt kami nk mnerima org baru..jd rasanya tak sesuai lagi aku nk tggal sebumbung dgn mereka..papehalpun..smoga Allah memudahkan segala Pencarianku..AMin....

Sunday, May 15, 2011

16 mei 2011

assalamualaikum...hari 16 mei 2011..hari ni hari isnin..hari ni HARI GURU..!!wahh..tanpa dsedari..tahun ni aku menerima ucapan slamat hari guru, cekgu dr anak2 didik aku..hati rasa berbunga riang..walaupun skolah sepi tanpa sebarang sambutan..hati aku tetap berbahagia..akhirnya selangkah aku telah penuhi impian maa..aku dah sahut segala cabaran utk mjadi seorang pendidik..hari kedepan atau esok hari aku belom tahu tempat aku dimana..tp untuk setakat hari ini aku puas dgn sgala kesabaran dan sgala yg ilmu aku curahkan kpd smua anak didik..pape hal pun ..aku ucapkan selamat hari guru buat smua warga pendidik diluar sana..tak lupa jugak kepada guru-guru aku bmula dr kindergarten, skolah rendah..skolah menangah..matrikulasi dan juga upsi..jasamu tetap ku kenang hingga ke hujung nyawa...Terima kasih yang tak terhingga...:)

sincerely,
cekgu meli.."__"

Saturday, May 14, 2011

today is sunday

assalamualaikum..lama tak jengah blog...been bz actually...
dan hari ni rasa sgt hepi rasa boleh ber blog..hari ni hari ahad..hari ahad yang terakhir aku kat smk pintu geng..hari ni awal2 pagi dah smpai skolah..org ptama yg aku selisih pengetua yg sgt kerek itu..tp aku senyum dan sengeh je kat dia..sbb aku sgt hepi hari ni..hehe..senyum dan sengeh jugak pada bangunan dan pokok2 bunga di sekolah..haih..nampak mcm sedikit gila..tp takpa la..hati aku rasa sgt lapang dan bhagia sekarang..smuanya hampir selesai..Alhamdulillah...sykur ku tak terhingga kepada Allah s.w.t sbb trus bg aku kekuatan utk bperang ngan student2 aku yg sgguh MANIS2 belaka..hahaha..pengalaman ni xmgkin dpt dbeli kat mana2 shopping mall..dan xmgkin jmpa jugak kat pasar2 malam..aku syg sebenarnya student aku..tp aku lah cekgu RIMAU..maaf ye kalian..tu lah caranya aku mendidik..panas naik smpai ke kepala..kdg2 smpai mgelegak..tp pengalaman mjadi pendidik jugaklah yg mengajar aku utk kawal panas baran aku..blajar jd lebih cool bila budak2 malas dan laju mulut dr tgn yg pegang pen..hurmm..nama pun budak2 kan..

tp ada satu benda yg smpai skang tinggal tanda tanya je..ye ke aku nk jd cekgu..?rasa macam nk bhenti stakat ni je..ntah la...Allah..tlg aku..........harap tak silap pilihan..

Sunday, April 17, 2011

arini ari isnin..

assalamualaikum..apa jadi sama tajuk aku..?apa kena ngan tajuk aku..?hurmm.stiap kali ari isnin aku bosan..aku boring mjalani kehidupan di hari isnin..kerenah budak2 buat aku bengang..sakit kpala nk layan perangai sorang2..ari isnin budak2 masuk kls lambat..klas aku pagi..hari isnin aku kena masuk kelas bdk2 nakal..kdg2 sronok jugak masuk kelas budak2 nakal ni..kena pandai memujuk..bak kata org..masuk tempat org bawaklah otak bukannya pisau..jadi utk bdk2 nakal ni kena pandai pujuk..pandai bodek..haha..kadang2 suh tulis dua baris derang tulis sejam pun tak setel lagi..tahu2 masa aku pun da habes..tp..ohhh..alangkah sengsaranya jiwa aku dihari isnin..

arini masuk kelas..ajar budak pasal buku catatan pertama..berulang2 kali aku cakap pasal menda yg sama..yg kat belakang sebok nk menyalin..yg kat depan duk bsembang..skali kena sound baru nk bg tumpuan..haiii...kanak2 skalian..aku paham..sbb aku pun penah jadi budak skolah..kadang2 saja buat salah biar cekgu marah..suka tgk cekgu buat muka singa..mata bulat mngalahkan brung hantu..dan skarang aku realized..betullah orang kata what goes around comes around..huu..padan muka aku...dulu2..aku suka pegi skolah pakai stokin katon kaler pink..bila PK HEM tegur aku jawab fesyen..skang student aku pulak pakai stokin kaler merah dalam kelas aku..bila aku tegur dia ckp stokin puteh basah..hahaha..padan muka aku..skurang2nya jawapan student aku tak bbulu sgt tlinga dengar..huuuu...

smoga aku bjaya mendidik anak2 didik aku ....Amin...

syg sekolah,
cik meli mohamad

Saturday, April 16, 2011

ank itik tsedu2..

assalamualaikum..my dear blog..arini tepon incik boipren smbil nanges tsedu2..haih..apa la nk jd..beliau terpinga2..bingung knapa ngan aku..tbe2 pulak tsedu sedan macam itik sangkut dedak kat tekak..huhu..kdg2 bingung..salah ke kalo kita buat pilihan..slh ke kalo kita nk berubah dr menda yg tak baik ke baik..salah ke..??nape aku dipersalahkan..smpai ada yg tak redha..aku mintak maaf kalo aku yg salah..maafkan sgala kekurangan yg ada pd diri aku..tp aku ingin bebas...aku harap smua faham.....huuuuu

Monday, April 11, 2011

mereka yg tak pernah mengerti.....

assalamualaikum..dear blog...
life is not easy..not so smooth as we wish..bukan mengeluh..tp kadang2 baru tersedar..bukan smua yg kita impikan jd kenyataan..dn kita sama sekali tak mampu nk mjaga hati org2 skeliling kita sama spt yg kita harapkan saban hari..kdg2 rasa terluka bila tgk pjalanan hidup org disekeliling kita..dan kehidupan kita yg terpaksa kita tempuh..sgguhpun hati separuh rela...hurmmm..bukan tidak bersyukur..ampunkan aku ya Allah..aku bersyukur dgn segala pemberianMu..aku redha dgn segala kehendakMU..tp kadang kala aku hambaMu yg lemah dan hina tidak mampu lari dr perasaan dukacita...T.T Ampunkan aku Tuhan..

Maa..aku mengharapkan satu perubahan yg berlaku dalam diri maa..aku mgharapkan satu ketegasan terbit dihati maa..aku bdukacita tgk maa diperkotak katikkan..aku sedih dan merintih tgk kepenatan maa saban hari..tp aku tak mampu..aku takleh bsuara..alasannya..?aku tak berduit..aku takde pape yg boleh aku persembahkan utk maa yg aku sgt cintai...lahir dalam satu keluarga yg tidak sempurna mnyebabkan aku tumbuh sbagai seorang yg mudah kecewa...besar ujianMu buatku Yang Esa..panjang permintaan ku pada Mu ya Allah..bukakanlah hati orang2 disekelilingku moga tidak memperhambakan seorang IBU...aku MOHON....T.T

insaflah wahai anak didik...

assalamualaikum..wahai blog...semenjak aku bgelar seorang pendidik..blog kian sepi dan bsawang..sgguh sadis..oh tuhan..hectic nya kehidupan aku sehari2..ternyata ..menjadi seorang pendidik dizaman serba canggih ini mencabar kewarasan dan kerasional manusia..no wonder para cekgu2 hanya perlu bkerja sparuh hari..balik jam 3 pun buat aku stengah mati..smpai rumah..makan tak lalu..bcakap tak kluar suara..kaki tgn pun tkunci..apa yg aku mampu adalah mlepaskan penat lelah sketika bsama bantal dan selimut..life no more..terasa ini bukan dunia aku..ini bukan pilihan hidup aku..biarpun begitu..stiap pg..stiap kali melangkah kaki masuk ke pagar skolah..aku ikhlaskan hati..aku redhakan sgala ilmu yg aku taburkan untuk para pelajarku..dan aku doakan mereka dibukakan hati..INSAFLAH WAHAI ANAK DIDIK..smoga kalian mjadi anak yg baik..
kesimpulannya..aku perlu melakarkan plan B utk teruskan hidup aku nnt...sgguh aku tak mampu bhadapan dgn situasi yg mnyesakkan jiwa ini sepanjang hidup aku..ya Allah..tunjukkan aku jalan..dan permudahkan segala urusanku Ya Allah...aku perlukan satu kedamaian...T.T

jiwakusut,
cik meli mohamad...

Sunday, February 27, 2011

buat Mu..dan kamu...

fasa perubahan hidup selalu tjadi dalam hidup kita..umpama roda bputar..skilas kita diatas..skejap lg kita mula tpelanting ke bawah..sungguhpun begitu..langkah mesti dteruskan juga..jgn skali-kali toleh ke belakang..lupakan segala kepedihan dan kedukaan..buka la satu lembaran baru dalam hidup...lakarkan satu lukisan baru yg indah..berwarna warni..hapuskan rona-rona serta noda hitam..biarkan ianya jauh kebelakang..

hidup aku baru-baru ini banyak berubah..segalanya baru..aku melangkah jauh meninggalkan dunia yg penuh kelalaian..ya Allah..terima kasih kerana masih menyayangi diri ini..sesunggahnya..aku Hambamu yg sgt mencintai Mu..Ampunkan segala kekhilafan diri ini...;(

syukur aku pada Allah..syukur krn akhirnya hadir satu sinar dalam diri ini..hadirnya insan2 yg tulus menyelami jauh kesudut hatiku..terima kasih teman..sungguh aku kenang sepanjang hayat ini..terima kasih buat segalanya...maaf sekiranya aku melukakan hatimu...

Friday, January 28, 2011

haru biru

semekom..masih ada pembaca setia ke..?stelah blog aku lama dtinggalkan smpai bersawang..hehe..tiba2 arini ati aku sgt rindukan blog..hurmmm..tnyata..khidupan sbg seorang penganggur terhormat sgtlah membosankan..semenjak aku pulang ke kampung halaman 2 bulan yg lalu..ini kali keempat hari2 ku dihabiskan dengan penuh kebosanan di hospital..sungguhpun begitu..berat mata memandang..berat lagi bahu yg memikul..hurmmm..bersabar lah adik...
tinggal seminggu shj lg sisa2 masa utk aku bersenang lenang..slps ini aku bakal memulakan langkahku sbg seorang pendidik..ohh..sungguh aku tidak pcaya..smoga Allah memberi aku kekuatan dan kesabaran..:)
hari ini..tanggal 29 jan..aku membuat satu lg penghijrahan...yeahhh...berambut pendek skali lagi...ku lakukan smua ini sbg satu terapi utk diri snndiri..perkara yang berlalu usah dikenang lagi..
sekian....:D

Thursday, December 2, 2010

selamat tinggal tg malim..T.T

hurm..lama tak kembali ke alam blog..banyak yg blaku dlm hidup aku slama aku mnyepi..suka duka sili bganti dalam hidup ni..sukanya..aku dah pun slamat mghabiskan final exam utk degree..alhadulillah..syukur..dukanya pulak terhimpun banyak tak terkata..pada aku..tahun ni bakal aku akhiri dengan 1001 kedukaan..pape pun ..rasa syukur tetap ada..

no more life in tg malim..aku pasti rindukan tg malim..no more nasik lemak kukus..no more nasik kerabu biru..rojak singapore..ikan keli bakar..n etc..hampir 4 tahun tg malim mjadi kehidupan..sgguhpun bosan..manis tetap ada..aku bakal kembali ke negeri kesayangan aku..mana2.?kelate pastinya..:) itulah..ckp org.hujan emas di negeri org..hujan batu dnegeri sendiri..kemanapun pergi..kelate tetap menjadi pujaan hati..

smoga aku akan mjalani khidupan yg lebih bhgia dan tenang kelak.kembali ke pangkuan keluarga adalah keputusan terbaik yg penah aku buat..pasti aku tidak akan menyesal..hidup pasti lebih mudah dan manis..insyaallah..:)

Saturday, August 21, 2010

slamat bpuasa~

sudah lama tak mnjengah blog..sudah lama jugak la xde post baru ye..huu...bz..skang dah masuk bulan puasa..rasanye belum terlambat lagi untuk mengucapkan slamat berpuasa kepada seluruh umat islam didunia ini..errmmm..idup aku masih spt biasa..cuma..apa yang blh dikatakan ialah..semester terakhir di uni adalah indah khabar dr rupa..konon2 mcm relax je sbb tak banyak kls..tak bz nye makkkk aihhhh..tuhan je yg tahu..kadang2 nk bnafas pom tak lawas..sik kne cari idea pasal esemen je..tapi nk tanak.kena harungi gak smua ni dgn hati yang rela serta tabah..kan..kan..kan..
aku akan baik2 saja..dan aku akan oke..walaupun banyak pkara yang tak best yang tpaksa aku lalui..im gonna be ok..!=)

sekian saja utk ari ni...daaaa...;)

Tuesday, August 10, 2010

life..

kerana idup tu tak semudah yang kita jangka..dan kerana cinta dan syg itu datangnya dari hati yg tulus...mlepaskan kamu merupakan pkara yang tburuk yg pernah aku lakukan..tggallah segalanya..tggallah kenangan yg tak mgkin terpadam..dan..hidup harus dteruskan..jgn ragu..jgn bsedih..teruslah melangkah..jagalah hati kita sebaik mungkin..jgn skali2 mbiarkan ianya dilukai..apatah lagi kita sndiri yang melukai hati sendiri..aku kasihkan kamu.cintakan kamu hanya tuhan yang tahu..tapi cinta itu bukan milik kita..hati itu bukan milik kita..dan kasih itu bukan utk kita..dan perpisahan itu adalah jalan yg terbaik utk menyelamatkan kita dr kelukaan yg lebih parah..sekian..harap kamu mengerti..maaf..~

Saturday, July 24, 2010

terlambat?

benarkah aku sudah terlambat...???help me...............................

Monday, July 19, 2010

darah daging~

wahai blog...sgguh pilu hati bila darah daging sendiri meletakkan kita ke tepi..memaki hamun darah daging sendiri tanpa usul..sungguh terluka ..hati yang sedia berdarah kian bernanah..smpainya hati..tak pernah aku sangka aku punya abang sekejam itu..tidak pernahkah dia mengenali diri ini..?siapakah aku dimata dan dihatinya..sedangkan kita lahir dari rahim yang sama..akan aku kenang sampai keakhir hayat segala tohmahan yang dilemparkan..terlajak perahu boleh diundur..terlajak kata hati ini yang terluka..apa salah aku sehingga aku tak diberikan peluang utk membela diri..??sekiranya ini ujian buatku..aku terima dengan REDHA..tapi..ketahuilah..aku sgt kecewa...~

Saturday, July 17, 2010

aku mohon....

alkisahnya..mengapa memiliki jika hati tidak menghargai..jangan skali2 membohongi diri sndiri bila hati tak lagi memerlukan..aku bcakap bg pihak siapa..?entahlah..aku pom keliru..semakin hari..semakin menjauh apa yg diimpikan..sakit dihati tak siapa yg faham..tak siapa juga mampu memahaminya smpai bila2..benarkah aku sudah terlewat..?terlewat untuk memiliki skeping hati yg aku cintai..?maka..dengan redhanya..aku melepaskan kamu pergi dengan berpegang kpd takdir ilahi...Tuhan telah menetapkan segala2nya..andai ini dugaan yg harus ditempuhi..aku terima dengan hati yang redha...
hilang segala2nya membuatkan aku tsungkur..rebah dan sukar utk bangkit semula..smoga Allah memberikan aku kekuatan..ketabahan untuk mengharungi segalanya..tanpa keluarga tercinta..sahabat tersayang..terpaksa aku lalui smuanye bsendirian disini..
Smoga tuhan yang maha agung mengurniakan aku segunung kebahagiaan yang selama ini tak kunjung tiba..aku mohon..........

Friday, July 16, 2010

selamat hari jadi..

hepi bfday to me..
hepi bfday to me..
hepi bfday to cik meli..
hepi bfday to me..

hurmm..meningkatnye usia aku tanggal 17 julai..ohhh..17 julai dtg lagi..cuma kali ni..tanpa birthday cake..tanpa birthday party..tiada jugak hadiah..ahahha.mgkin usia sudah meningkat..zaman meraikan harijadi sudah blalu pergi...
tanpa insan tersayang jugak membuatkan hari ini sekadar hari lahir..dan takkan diraikan atau dinanti2 kan..bosan jugak ye..?hehe..tapi tak mengapalah...apa pun ..aku tetap bersyukur kerana maseh diberikan peluang utk bernafas dibumi Allah ini..masih sempat melihat segala kebesaranNya..SYukur...
dan..buat teman2..terima kasaih yg tak terhingga diatas segala ucapan..terharu2..eceh..poyo2..okelah..sekian saje setakat ini...daaaaa...

p/s usia cik meli meningkat..tapi hati sentiasa mude..peace2..ahahhaa

Thursday, July 15, 2010

takde tajuk..

hurmmm..sakitnya bila yg dharapkan tak kunjung tiba..terlukanya hati apabila disaat memerlukan tapi tiada siapa yg memahami..idup semakin sukar..terlalu banyak yg harus ditempuhi..bilakah bahagia akan datang menjelma...?

Friday, April 16, 2010

penangan nescafe

jam menunjukkan kan pd angka 3.30 a.m..aku takleh lelap gara2 nescafe 2 gelas..cis..igt mahu study..tp otak dah cukup tepu..smpai nk muntah tgk ayat2 lam buku..apa aku mahu buat..?tgk rumate2 aku yg dah lama lena dibuai mmpi..ohh..beshnye..okeh..!aku golek skang...lalalla...=)

Saturday, April 10, 2010

semak!!

bila rasa xsyok..bila rasa bosan tahap gaban..bila rasa cam nk terjun lombong..apakah pnyakit yg sbenarnya..exam dah dekat..byk menda nk study..byk menda jugak yg harus dpikikan..aku rasa nk terajang orang!!camne???
There was an error in this gadget
There was an error in this gadget